Doekle Terpstra: "Er is geen bedrijfstak die nog zonder technologie kan" | Unica

Doekle Terpstra: "Er is geen bedrijfstak die nog zonder technologie kan"

Doekle Terpstra: "Er is geen bedrijfstak die nog zonder technologie kan"


De installatiebranche is een van de meest betekenisvolle sectoren van Nederland. Dat stelt Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland (voorheen UNETO-VNI), in de voorjaarseditie van CommUNICAtie, het relatiemagazine van Unica. “Wij gaan het verschil maken.”

Doekle Terpstra

Het is een anekdote die Doekle Terpstra graag vertelt: hoe hij in 2017 voorzitter werd van de toenmalige branchevereniging UNETO-VNI. “Ik had al ‘nee’ gezegd, omdat ik me afvroeg of ik wel voldoende affiniteit had met een ondernemersorganisatie. Maar toen ik ging praten met mensen in het veld, werd ik steeds enthousiaster. Ed Nijpels zei tegen me: ‘Doekle, dit moét je doen! Dit is de sector die het verschil gaat maken in de toekomst’. Dat gaf voor mij de doorslag om toch ‘ja’ te zeggen.”

Spelbepaler
Inmiddels zijn we twee jaar verder en beginnen de ogen van Doekle te glimmen als hij praat over de technische sector. “Wij werken in een van de meest betekenisvolle sectoren van Nederland. Er is namelijk geen bedrijfstak die nog zonder technologie kan. Daarmee zijn wij de sector die alle grote maatschappelijke vraagstukken, zoals de energietransitie en mobiliteit, kan oplossen. Wij gaan het verschil maken. Je ziet dat besef nu overal doordringen. We worden serieus genomen door de politiek en partijen die ons eerst niet zagen staan, willen nu graag met ons praten. Technisch dienstverleners nemen de regie in grote bouwprojecten; wie had dat tien jaar geleden kunnen denken? Ik zeg niet dat we onszelf nu op de borst moeten kloppen, maar we mogen als sector wel wat trotser zijn. We zijn het imago van de ‘mannetjes’, de ‘busjes’ en de ‘onderaannemers’ – een vreselijk woord – ontstegen. Wij zijn de spelbepaler in het grotere verhaal.”

Grotere verhaal
Dit ‘grotere verhaal’, waarbij korte termijn winstbejag plaatsmaakt voor lange termijn verantwoordelijkheid, is volgens Doekle het nieuwe verdienmodel. “Je ziet veel bedrijven intrinsiek veranderen. Installatiebedrijven worden technisch dienstverleners en ICT-bedrijven; data is de nieuwe olie. Technologie wordt steeds belangrijker: digitalisering, predictief onderhoud, artificial intelligence, augmented reality. De sector heeft een enorm werkgelegenheidsperspectief. De toekomst vraagt ook van bedrijven dat zij creatief en nieuwsgierig zijn en het lef hebben om nieuwe wegen te bewandelen. We zien andere contractvormen en nieuwe vormen van samenwerking; open scource en in learning communities. De traditionele ‘ieder voor zich’-mentaliteit is uitgewerkt. Wil je nu vooruit komen, dan moet je je openstellen, kennis delen en samenwerken. Delen is het nieuwe vermenigvuldigen. Je hoeft echt niet bang te zijn om concurrentiepositie te verliezen, want we staan aan de vooravond van de grootste verbouwing van Nederland. Er is zo ongelooflijk veel werk te doen; de taart is groot genoeg.”

Slimme concepten
Techniek Nederland is de vereniging van de verbinding en Unica een van de kartrekkers van de beweging. “Unica heeft al vroeg gesignaleerd dat het speelveld de komende jaren fundamenteel gaat veranderen”, zegt Doekle. “De organisatie heeft zich razendsnel weten te ontwikkelen van een klassiek installatiebedrijf tot een allround technisch dienstverlener. Een system integrator, die niet langer alleen technische producten levert, maar slimme concepten ontwikkelt die bijdragen aan een duurzame oplossing van maatschappelijke vraagstukken.” Doekle noemt Unica “een inspirerend bedrijf, dat zijn plaats aan de besluitvormingstafel meer dan verdiend heeft”. Hij hoopt dat Unica de komende jaren vasthoudt aan de ingezette koers. “Natuurlijk is CEO John Quist boven alles verantwoordelijk voor een goed financieel resultaat. Maar ik hoop dat hij er in slaagt om de verbinding te blijven leggen met het grotere verhaal. Dat de hele Unica-gemeenschap zich geroepen voelt om na te denken over de bijdrage die Unica kan leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Dat wens ik deze mooie onderneming van harte toe.”

Unica CEO John Quist (geheel links) bezocht in 2018 samen met Maxime Verhagen (Bouwend Nederland), Doekle Terpstra (midden)en staatssecretaris Tamara van Ark (rechts) een project waar Unica de uitvoering verzorgt.

Dit artikel werd gepubliceerd in ons relatiemagazine CommUNICAtie (voorjaar 2019).